Η επιστήμη της τσουννίασης / ουρτικάριας

Έθελεν η Rania aka besty της Πρασινάδας να μάθει περισσότερα για την κνίδωση.

Ενόμιζα επερίπαιζεν με….αλλά τελικά όντως αρέσκουν της τούντα medico-eouuu-oh fascinating – who gives a crap posts.

Γι’ αυτόν here we go. Αφιερωμένον στην Ράνιαν και φυσικά στις αγαπημένες μου τσούννες που δεν με αφήκαν ήσυχη τες τελευταίες 2 βδομάδες.

Στα ελληνικά εν κνίδωση αλλα στα εγγλέζικα εν ουρτικάρια από το λατινικό της τσουκνίθθας (εξού τζαι το τσουνιάζουμαι).

Η τσούννα που λαλείτε συνήθως έχει έναν απαλό ροζοκότζινο χρωματάκι τζαι εξέχει νάκκον που το δέρμα. Μπορεί να έσιει διάφορα σχήματα τζαι μεγέθη. Έτυχε μου να χω τσούννα ίσια με τη μισή μου ζάμπα…. Είναι εκνευριστικά κνιστικές τζαι μερικές φορές έχουν μιαν κρουστικήν ή τελοσπάντων stinging sensation. Το πλέον άκυρο πράμα σαν τζοιμάσε να κνίθεσαι…τζαι να ξυπνάς το άλλο πρωί τζαι να λείπει το μισό σου δέρμα επειδη έφκαλες το τζαι εν αθθυμάσε…! Εν τζαι χρειάζεται να πω ότι εν ξεκουράζεσαι την ώρα που τζοιμάσε τζαι κνίχεσαι εν νεν?

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Συνήθως ο κόσμος τσουνιάζει λόγω αλλεργίας που είναι Τυπου 1 σντίδραση υπερευαισθησίας (άλλο κεφάλαιο οι υπερευαισθησίες…!).

Και μετά έρχεται ο παράγοντας χρόνος, ο άπονος, που μας πέρνει μαζί του τζαι ώσπου να προλάβουμε να κάμουμε ένσταση κύριε χρόνε εγώ δεν θα σ ακολουθήσω πππιιιιι επήες μαζί του πιλέ.

Ναι, που είμαστε? Αν έσιεις τσούννες για πκιο λλίο που 6 βτομάδες βάλλεις μια ταπελλούα τζαι λαλείς ότι ήταν οξεία κνίδωση. Αν πάει πάνω που 6 λαλείς την Χρόνια. Οι τελευταίες σπάνια εν λόγω αλλεργίας. 1/4 σε κάποια φάση της ζωής του θα τσουνιάσει.

Πώς σχηματίζεται η τσούννα?

Έλα ντε…εσκέφτηκα μερικές φορές να πιάσω ποτζίντες φόρμες για τα μπισκόττα τζαι να τα βάλω πάνω στο σιέρι μου για παράδειγμα τζαι μετά να το αφήκω για κανα 40λεπτο στη θέρμανση. Σε μιαν ώρα εν να χω μιαν ωραίοτατη τσούννα σε σχήμα αστεράκι χαχαχα.

Το λοιπόν….

Έσιει έναν κύτταρο, το γνωστό πουστομαστοκύτταρο, που εν τούτο που το παίζει καμικάζι τζαι κάμνει μας να κνιθούμαστε όπου βλέπεις τσούνναν.

Το μαστοκύτταρο εν νάκκον μυστήριο. Τίνος είσαι ρωτούν το οι επιστήμονες τζαι εν τους απαντά. Εν λευκόν κύτταρον του αίματος αλλά πόθθεν ήρτες μάνα μου? Μήπως είσαι άλλο ασπρον κύτταρον που την είδε τζαι καλά επαναστάτης τζαι επήεν τζαι εκατσε γυρώ που αγγεία τζαι νεύρα του δέρματος? Οξά είσαι αυτοδημιούργητον? Όπκοιος ξέρει την σωστή απάντηση να μου πει σας παρακαλώ.

Τέσπα τούντο μαστοκύτταρον έσιει πάνω του θρόνους ειδικούς για να κάθονται πάνω ανοσοσφαιρίνες=αντισώματα τζαι ειδικά τα Ε (ΙgE). Όταν τα Β-κύτταρα των λυμφοκυττάρων δουν κάτι που εν τους αρέσει επειδή εν το αναγνωρίζουν ξεκινούν τζαι κάμνουν αντισώματα. Τα αντισώματα φκαίνουν σε διάφορες μάρκες. Θέλεις κύριε μου μιαν Luis Vuitton που πάει παντού και την έχουν όλοι στο πι και φι? Θα σου φκάλει έναν IgM ας πούμε. (οι μάρκες που φκαίνουν τα αντισώματα εν M,G,A,E, D. )

degranulnf1_picture1

Όταν φκει τούτη η ανοσοσφαιρίνη πάει τζαι κάθεται πας το μαστοκύτταρο. Τζαι όταν ξανάρτει το πράμα που εν εφάτσαρεν στο Β λεμφοκύτταρον τζαι επάραξεν τα αντισώματα, το IgE θα το τραβήσει τούντο πράμα ωσαν μαγνήτης πας το σκήπτρον του. Κάθετε το παρίσσαχτο πράμα (αλλεργιογόνο?) οας το σκήπτρο του IgE – που κάθεται σαν βασιλιάς τζαι εν ταράσσει σημειώστε – πας το μαστοκύτταρο.

Τζαι ξεκινόυν τα πυροτεχνήματα.

Μπαμ μπουυυμ….το μαστοκύτταρο τρελλαίνεται που τη χαρά του, εν η ώρα μου λαλεί. Τζαι ξεκινά να φκάλλει τζαι να πετάσσει ούλλους τους κουκομάες που εφύλαεν. Οι κουκομάες έχουν μέσα ισταμίνη. Η ισταμίνη δρα πάνω σε άλλους υποδοχείς (οι θρόνοι που ελέαμεν) τους H1- receptors για παράδειγμαν που βρίσκονται πουυυ???

Στα αγγεία.

Τούτο κάμνει τα αγγεία να διαστέλλουνται τζαι τα κύτταρα τους απομακρύνουνται το ένα που το άλλον. Τζαι τί μας μινίσκει?

Μια τρύπα στο νερό (όπου νερό βάλε αίμα δάκρυα και ιδρώτα). Τζαι ξεκινά να φκαίνει το πλάσμα του αίματος πόξω, σιονωτόν. Εν φορεί τα ερυθρά αιμοσφαίρια να φκουν τζαι τζείνα, τζαι περιπεζει τα το πλάσμα. ίντα κατζιάρικον αααα. Τζαι τζιαμέ που σιονώνεται το πλάσμα σχηματίζετε η τσούννα…

Αν τούτο το process γίνει σε πκιο βαθκιά αγγεία στους βλεννογόνους (? mucosal surfaces) δηλαδή στόμα, βλεφαρίδες, γλώσσα λαλείς το αγγειοοίδημα.

angioedema

(χαχα εν πολλά αστείο…! αλλά αρκετά painful :-S)

Ο κνισμός….

η ισταμίνη επίσης δρα πάνω σε μικρές νευρικές αποπλήξεις που στέλλουν στον εγκέφαλο σήμα να κνιστεί. Δεν μας χέζεις λαλεί ο εγκέφαλος…αλλά η μαλακισμένη η ισταμίνη επιμένει, παίζει σκληρό ροκ εν ρολ ώσπου τζαι ξεκινάς να φκάλλεις τες πέτσες σου.

Τζαι γιατί γίνεται τούτο ούλλο το πράμα?

Τί εν αναγνωρίζει το Β λεμφoκύτταρο τζαι κάμνει IgE που κάθουνται πάνω στο θρόνο τζαι διούν σήμα του μαστοκύτταρου να το πκιάει ο πέλλαρος?

1. Εν ηξέρουμε (μάλλον εν το βρίσκουμε…) = Ιδιοπαθη

2. Ανοσολογικά αίτια:

(α) αυτοάνοσο – δηλαδή τα Β λεμφωκύτταρα παίζουν το ανάρχες τζαι φκάλλουν αντισώματα E που αντιδρούν με τους θρόνους τζαι μπόρουν να κάτσουν τζαι να ενεργοποιήσουν τα μαστοκύτταρα χωρίς τούντα αντισώματα να εν εναντίον κάπκοιου εξωτερικού παράγοντα, αλλά εν εναντίον κάποιου εσωτερικού i.e. a part of yourself – love is in the air. 30% της χρόνιας τσουννίασης μάλλον έχουν τούντο τύπο. Τζαι επαρατηρήθην ότι τούτοι οι ασθενείς έχουν αυτο-αντισώματα εναντίον του θυροειδή και έτσι υπάρχει chance να πάθουν υποθυροειδισμό. { ίντα νομίζετε η καλλίτερη μου φιλενάς δαμέ εν να γινεί προφέσσορ ενδοκρινολογίας – οι στρατηγικοί φίλοι που ακούτε…! }

(b) το αλλεργικό όπου τα Β λεμφωκύτταρα εν απλά πιο υπερευαίσθητα ας το πούμε σε εξωτερικούς παράγοντες που δεν μας κάμνουν κακό π.χ. τα στούτζια στούτζια τα φυστούτζια.

3. Μη- ανοσολογικά

– φάρμακα: opiates , aspirin- salicylates in general, angiotensin converting enzyme inhibitors i.e. blood pressure tables ending in -il such as captopril

Η ασπιρίνη…εν ήπια ασπιρίνη για 4 χρόνια που το φόο μου…αλλά μια μέρα με ημικρανία ήπια τζαι εν έπαθα τίποτε. Τάχα κάμνει την σιηρόττερην την τσουννίασην αν είσαι σε ενεργή φάση. Ο μηχανισμός εν ίδιος με το γιατί η ασπιρίνη μπορεί να κάμει σιηρόττερο το άσθμα.

Emotionally induced: νευροπεπτίδια σε έντονας συναισθηματικά καταστάσεις διούν τα συμπτώμα επίσης. {έτυχε μου 2 φορές τούτο…το έναν ήμουν πολλά χάππι το άλλο ήμουν πολλά πολλά πολλά εως βαθύτατα λυπημένη}

4. Μολύνσεις : ελικοβαχτηρίδιο, hiv, parasite blah blah { dont care about infectious diseases much}.

Συγγνώμην η τσουννίαση βγαίνει και σε άλλα χρώματα εχτός από αυτόν που κάτι μέσα στο σώμα που μόνο του προκαλεί την τσουννίαση?

Βεβαίως…!

Υπάρχουν τζαι οι μορφές όπου εναν “φυσικό” ερέθισμα αποσυντονίζει τα μαστοκύτταρα πχ.

1. Πίεση: φορείς θεόστενα τζήνς, i dare you να τα φκάλεις. Έκατσες πας την θέρμανση να βράσεις τζαι ήταν η ράσιη σου πας το καλοριφέρ? Να πελλάνεις που σε 1 ώρα εν να κνίθεσαι. Εβάστας την backpack σου στο αεροδρόμιο 5 ώρες – χα να σου γυρίζει που ώσπου να πάεις έσσω οι ώμοι σου εν να κατακότζινοι τζαι να εδώκαν το έναυσμα για το the tsounna returns : episode 234298374

2. Δερμογραφισμός: πιάνεις ένα ξυλούι τζαι γράφεις κάτι πας το δέρμα τζαι σε 1 λεπτούι ως δια μαγεία εμφανίζετε. HOW cool?

tumblr_mebyqdeBsu1rath1zo3_400

3. Που την κρυάδα

4. Που την άσκηση (χαχα ναι, τέλεια δικαολογία για να μεν κάμνεις γυμνατστική στο σχολείο!)

Θεραπεία:

προσευχήήηησουυυυ (στο βούδα, στον προφήτη, σε όλα).

1. Αφού είπαμεν ότι η ισταμίνη δρα στο Η1- υποδοχέα, αν κάμεις μπλοκ τον υποδοχέα δεν θα έσιεις το κνίσημο ούτε τη τσούννα. Ε εκάμαν το τούτον ακα αντισταμινικά.

Προσωπικά κανένα εν μου κάμνει διαφορά. Σήμερα ήπια τριπλή δόση τζαι whateva.

{ υπάρχουν τζαι οι Η2 υποδοχείς που εν στο στομάσιη γιατί η ισταμίνη άμαν κάτσει τζιαμέ στους Η2 βκάλλει το οξύ του στομασιού γι αυτό το Ζάντακ ασ πούμε για τη καούρα εν πάλε αντισταμινικό…}

2. Στεροειδή για λλίο όμως, άμαν επικρατεί αγανάτηση, sick leave τζαι απόγνωση.

3. Φάρμακα που διούν στα αυτοάνοσα γενικότερα τζαι για anti- transplant rejection {καλάν πρέπει να είσαι στα πρόθυρα της αυτοκτονίας φαντάζουμαι για να σου δώκουν πουτούτα}.

Worst thing that can happen?

Θυμάστε το αγγειοίδημα….σκέφτου να φουσκώσει η γλώσσα σου τζαι να μπλοκκάρει τον αεραγωγό σου ακα το λάρυγγα ή…ο ίδιος ο λάρυγγας να πριστεί τζαι να γινεί σαν 2 λουκάνικα…dude you re screwed.

Angioedema on tongue

Αλλα σπανιότατα συμβαίνει.

Στην αρκή τάχα τζαι καλά ο αλλεργιολόγος είπε μου να έχω τουλάχιστον στο αεροπλάνο 2 epipens = αδρεναλίνη μαζί μου.

Ε ελήξαν…επέταξα τες τζαι μεγάλη χάρη του ύψιστου που γλέπει τζαι σιέπει μας.

Αν εκατάφερεν έστω τζαι ένας άνθρωπος να δκιαβάσει ως δαμέ μονοφατζιάς …δεν έχω λόγια! Είμαι περήφανη γι λλόου σου, σκέφτου να αλλάξεις τζαι συ επάγγελμα.

Εσύγχησα σας;

15 Responses to Η επιστήμη της τσουννίασης / ουρτικάριας

  1. εθκιάβασα το μονοφτατσιάς ναι :D

    Έχω ένα φίλο μου που έσιει τζιήνο με την πίεση που λαλείς.
    Βάλλουμεν τον πας το κρεβάτι χωρίς φανέλλα τζιαι γράφουμεν του ότι μαλακία μας έρτει. Την πρώτη φορά που το είδαμε εττιλάραμεν ούλλοι, τωρά εσυνηθίσαμε :)

    • RoAm says:

      εύγε, άξιον τέκνον!
      Μάνα μου ρεεεε, μεν τον κάμνετε να νιώθει άβολα τον μιτσήν.

      • Patience says:

        . In fact, I had a hard time limiting the length of this blog post because there were so many funny things he said (as always, though, many of them were only funny in a certain context and I figured they would be too long to exaT)inp.lhanks again.

  2. vanilla says:

    αααχχχχ.. been there done that
    και δεν εννοω σαν μάθημα. εννοώ τα περισσότερα επέρασα τα..
    ευτυχώς όχι τα σοβαρά.. να πρηστεί η γλώσσα, να κλείσουν οι αεραγωγοί (φιου!! κτύπα ξύλο, νοκ νοκ!)
    αλλά εξανθήματα, φαγούρα, απόλα.. ακόμη και απο πίεση το πάθαινα.. οταν κοιμόμουν μπρούμυτα στο μαξιλάρι ξυπνούσα με πρησμένο πρόσωπο, μεγάλες στιγμές!!
    ..μεχρι και δερματογραφία είχα! το οποίο απολάμβανα το πολλά έχω να σου πω, ώσπου επαράκμνα το και επιανε με η φαγουρα και επρήζετουν το χέρι μου!
    το χειρότερο με τη δερματογραφία, ήταν όταν έπιανε με φαγούρα λόγω εξανθημάτων και έκνιθα τα χέρια μου και επειδή εγδερνα το δέρμα με τα νύχια προκαλούσα κι άλλο κι άλλο και κατέληγα στα πατώματα από τη φαγούρα και τον κνισμό!

    εκνευρίσαν με οι γιατροι (!!!!!!) και αυτοδιαγνώστηκα μόνη μου με ιδιοπαθή κνίδωση (βασικά αμαν δεν έβρεις απο που είναι λες οτι έχεις αυτό.. δύσκολη αυτοδιάγνωση!! ;Ρ)
    και απλά όποτε το παθαίνω πίνω αντισταμινικά και πασαλείφουμαι με κρέμες και κάμνω τάματα και περνά..!!
    τωρά έχει πολύ καιρό να το πάθω η αλήθεια είναι!! (νοκ νοκ!!)

    κι ελπίζω να κανεις κι εσύ καιρό να το πάθεις!!

    εγώ εδιάβασα το ούλλο, αλλά μάλλον δεν μετρά έννε;;;

    • vanilla says:

      επίσης να σου πω οτι ο δικος μου δερματογραφισμός δεν ηταν τοσο ξεκαθαρος όπως στη φώτο.. επρήζουμουν παραπάνω και επίσης εκοκκίνηζε και πολλά.. της κοπελιας εν πιο εκλεπτυσμενος!

      • RoAm says:

        Όι εν μετρά! You are cheating :D:P

        ναι ούτε μένα εν έτσι ο δερμογραφισμός. Απλά κοτζινίζει τζαι φαίνεται καλά το γράμμα.
        Ρε εμένα που ξεκίνησε εξεκίνησε πολλά δυναμικά τζαι έσιεσα πάνω μου. Επί 2-3 βτομάδες ήμουν πατημένη της τσούννας, τζαι σε κάπκοια φάση είχα λλίον stridor (for fucks sake ας πούμεν!). Για να καταλάβεις εκάτσαν μου hydrocortisone iv τζαι μετά που μισή μέρα πάλε ήμουν πουά. Τζαι ήμουν Αγγλία τζαι γιατρό εν είχα να πάω…!
        Στην Κύπρο που ρτα για το πάσχα ταχα μου εγύρισα ότι ειδικότητα φανταστείς, έκαμα ότι τεστ φανταστείς…ιστορία ο πόνος!
        Αν έκαμνα medicine τζείντον τζαιρό i wouldn’t even bother, αλλά βλέπεις ήμουν μικρή άμυαλη φυσικός.

  3. Rania says:

    και εγώ μονοφατσιά! και πολλά ενδιαφέρον..εδιάβασα διάφορα για την urticaria αλλά τα ποστ σου εν πολλά πιο easy to read!

    εγώ εν έχω τόσο severe μορφής..εν πιο mild οι τσούννες μου! αλλά εν όποτε θέλουν όπως θέλουν οτι ώρα θέλουν! αλλά εν ικανές να σε θέλουν να φκάλεις τις πέτσες σου!!

    thanks for the post!:))

    • RoAm says:

      The pleasure is all mine!
      Ρε λαλείτε να κάμουμε σύνδεσμο ατόμων τσουννίασης? χαχαχα αφού δαμέ ήβραμε 4 στο 1 ποστ. Μπορεί να φκάλουμε κάρτα έκπτωσης για τα φαρμακεία για αντισταμινικά τζαι κρέμες :P

  4. anonymous says:

    Σε παρακαλώ το επόμενο θέμα να είναι ο ληχείνας γιατί έχει 2 χρόνια που με τυρρανιεί και πραγματικά εβαρέθηκα να πηαίνω που αχάπαρο σε αχάπαρο (λαλείς να δοκιμάσω τζιαι την Αχάπαρη?)…… θενκς τζιαι σόρρυ που έκαμα abuse τον χώρο σου αλλά γιατρέ μου ήθελα να πω τζιαι εγώ κάπου τον δικό μου πόνο :))))))))

    • RoAm says:

      Είμαι σίγουρη η Αχάπαρη δεν θα σε απογοητεύσει :p
      Γιατρός ντεν είμ ακόμα…αλλά να κάμουμε ένα ποστ για το lichenification…
      απλά έσιει 2342 είδη lichenification…
      Δυστυχώς έσιει πάμπολλες παθήσεις που δεν ξέρουμε που παν τα 4 μας…τζαι at the end of then day, it’s all a matter of trial and error όσον αφορά τη θεραπεία.
      Υπομονή και επιμονή. ομμμμμμμμμμμμμμμμμ.

  5. Dreamer says:

    στην αρκη ενομισα οτι πουστομαστοκυτταρο ηταν το κανονικο ονομα τζιε λαλω τζιε πουστης τζιε μαστος; τι κυτταρο εν τουτο; μετα οκ, εσυνηλθα.
    Ρε τελικα φκαλλω τζιε εγω ποτουτα! Πολλα πιο μικρα βεβαιως τζιε πολλα πιο σπανια αλλα εν ειχα ιδεα ποττε τι ειναι τζιε εν εδιουν σημασια επειδη επερνα το οτι εν απλως εξανθηματα τζιε οντως εφεφκαν μετα που λλιες μερες. να σου πω τζιολας οτι πρωτη φορα ακουω τουντον ορο. τσουννα.

    • RoAm says:

      Hahaha άδε σουξέ το πουατομαστοκύτταρο! Είπαμε, ένας στους τέσσερις κάτι θα φκάλει. Εν νεν πρόβλημα εχτός αν σου προκαλούν everyday function issues… που το κνίσμα συνήθως…
      Ρε μα τζαι συ εκατάφερες τζαι εδκιάβασες το;;; Μπραβο σας, εν επερίμενα να το αντέξετε ως το τέλος! Ουαααουυυ!

    • Skip says:

      Oh our goodness! an awesome article guy. Thank you Nonetheless I am execrienping concern with r rss. Don’t realize why Not able to subscribe with it. Is right now there anybody obtaining equivalent rss problem? Anyone whom knows kindly respond. Thnkx

  6. takkamx says:

    νεκατσιώ ακατάπαυστα, αλλά οφείλω να σε ευχαριστίσω που με εμόρφωσες! :)

    • RoAm says:

      Ό μα γιατί να νεκατσιάς. Το σώμα εν καταπληχτικό, πανέξυπνο τζαι χαζό την ίδια ώρα. Τζαι μες τες λειτουργίες μας έχουμε συνάμενους αιώνες τζαι αιώνες εξέλιξης… Προσκυνώ τη φύση όποτε σκέφτουμε τους μηχανισμόυς που κάμνουν απλά νάκκο άνθρακα, υδρογόνο τζαι οξυγόνο να κινείται, να μιλά τζαι να αγαπά. How cool is that?

tsil to speak - comments

